Annons

Ystads förbereder för ny katamaran

Representanter från Ystads hamn har varit i danska Ebeltoft för att granska Mols-Liniens förutsättningar att segla mellan Ystad och Rönne.
Ystad • Publicerad 11 februari 2003

Det handlar antingen om att Bornholmstrafikken chartrar katamaranen "Max Mols" eller att Mols-Linien lägger ett bud på färjetrafiken mellan Ystad och Rönne. En av de första frågorna som hamnledningen ville få besvarad är om rederiets katamaran "Max Mols" kan lägga ligga till i det läge som i dag används av Bornholmstrafikkens "Villum Clausen". - Det krävs bara en lätt anpassning, säger hamnchef Lars Börjesson efter besöket. Det handlar i så fall om en ny ramp eftersom "Max Mols" är bredare och större än "Villum Clausen". Ystads hamn har goda skäl att titta på förutsättningarna. Direktör Mads Kofod på Bornholmstrafikken är intresserad av "Max Mols" Det bankavtal som Bornholmstrafikken har på "Villum Clausen" löper nämligen ut senare i år. Rederiet vill såvitt är känt inte förlänga avtalet och det betyder att det snart står utan en egen katamaran. Mols Linien äger fyra katamaraner och har lång erfarenhet i branschen. Dessutom klarar "Max Mols" att segla med vågor på upp till fem meter medan "Villum Clausen" gräns ligger på två meter. "Max Mols" har dessutom fått en dansk miljögodkännelse att segla mellan Ystad och Rönne. En annan aspekt i det hela är att Mols-Linien av allt att döma är intresserad av att lägga ett bud när färjetrafiken mellan Ystad och Rönne ska lämnas ut på anbud. I detta sammanhang är värt att nämna att den danska staten äger Bornholmstrafikken och har en stor aktiepost i Mols-Linien. Så det finns alltså flera skäl till att Ystads hamn velat informera sig om Mols-Linien. Under tiden har det kommit uppgifter om att "Max Mols" eventuellt ska segla i Engelska kanalen mellan Boulogne och Dover. "Max Mols" är den enda i Mols-Liniens flotta som ligger oanvänd. Och det kostar enligt uppgift rederier tre miljoner danska kronor i månaden. Mads Kofod har å andra sidan deklarerat att det finns andra färjor som kan vara intressanta i sammanhanget.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons