GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Håkan Jönsson: Cykelturismen behöver inte en kopia av en pendlarcykelväg i ett storstadsområde

Nu är vägplanen för cykelvägen Hammar-Skillinge ute för granskning en fjärde (!) gång. Fortfarande samma förslag, en asfalterad cykelväg längs bilvägen, dessutom på fel sida av vägen.
Österlen • Publicerad 25 maj 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Förbi Örnahusen är en av de sträckor som saknar separat cykelväg. Tänk om och förhandla fram en ny plan som stämmer överens med landsbygdens boende och näringsidkare, manar Håkan Jönsson.
Förbi Örnahusen är en av de sträckor som saknar separat cykelväg. Tänk om och förhandla fram en ny plan som stämmer överens med landsbygdens boende och näringsidkare, manar Håkan Jönsson.
Foto: Torun Börtz

Tillsammans med andra cykelvägsentusiaster har jag plöjt igenom de tusentals sidor dokument som projektet producerat. De innehåller så många brister i både kommunikation och genomförande att man häpnar.

På felaktiga grunder har de valt bort de bättre och billigare alternativ som finns och låtit bli att lyssna på dem som berörs av planerna.

De växande klyftorna mellan land och stad är välkända för mig som till vardags forskar om mat, kultur och landsbygd. Men att Trafikverkets tjänstemän på kontoren i Malmö och Stockholm inte bara är okunniga, utan hyser ett så uttalat förakt mot dem som valt att bo eller bedriva verksamhet på landsbygden har chockerat mig.

Under snart fyra års tid har Trafikverket ägnat sig åt att ignorera synpunkter och lämna medvetet felaktiga uppgifter till sakägare, kommuner, region och länsstyrelse.

Varför är vi så många som är kritiska mot Trafikverkets planer? Det är väl bra med en cykelväg? Självklart är det så.

Men det som Trafikverket nu försöker genomdriva är inte en vägplan, utan en krigsförklaring mot alla som har valt att försöka att bo, leva och verka längs sträckan.

Om Trafikverket får som de vill kommer möjligheten att driva ett rationellt jordbruk att försvåras, flera verksamheter tvingas lägga ner och ett stort antal fastighetsägare får se sin livskvalitet och sina investeringar ruineras när vägmaskinerna tar över deras trädgårdar och marker.

Cykelturismen främjas inte av en cykelväg som är kopierad på en pendlarcykelväg i ett storstadsområde.

Om Trafikverket går vidare med planerna kommer det att bli många överklaganden, både när det gäller formella fel, överträdelser av Väglagen och oskäliga intrång. Vi pratar om flera års fördröjning. Det känns så onödigt.

Så låt oss pröva nya vägar. Ystads och Simrishamns kommuner har krävt ändringar, men inte fått gehör. På grund av kostnadsökningen finns nu en möjlighet att förhandla om avtalet med Trafikverket.

Sätt ner foten och förklara att inte en skattekrona från kommunernas sida kommer att gå till en cykelväg som får så katastrofala följder för så många kommuninvånare.

Om kommuner, näringsidkare och fastighets- och markägare längs sträckan samarbetar så kommer vi att hitta bättre och billigare alternativ. Då kan vi till sist få en efterlängtad trafiksäker och attraktiv cykelväg.

Håkan Jönsson, Ystad

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.